В световната история има много примери за това какво се случва с
модата, когато света изпадне във финансова криза. Когато икономиката
тръгне надолу, подгъвите тръгват нагоре. В такъв момент отношението на
потребителите към покупките, които извършват, коренно се променя. В
момент на финансова криза хората започват да купуват малки скъпи неща,
с които да се хвалят пред приятели и колеги, и с които се чувстват
по-значими и независими от финансова гледна точка пише ViewSofia.
Като пример, потренителите днес са по-склонни да си купят спирала за
мигли за 67,99 лв, gloss за устни за 49 лв или чорапи за 29 лв, вместо
от практична гледна точка да инвестират в неща, които имат
възвращаемост във времето като чанта Chanel например, хубаво сако или тренчкот. Защото ако си направим равносметка,
вместо да си купуваш по 4 тениски средно на месец за около 50 лв можеш
да си купиш 2 ризи този сезон и да си ги носиш доста дълго време.
Кризата се отрази значително на модните седмици този сезон. Много
дизайнери отмениха ревютата си, други намалиха бюджетите си, трети
намалиха списъка с поканените. Някои от големите имена заложиха на
изчистената визия като наблегнаха на класическите силуети и нежни
непреходни тонове. Други сметнаха, че кризата ще повлияе на работата им
и продажбите им и заложиха на интересния дизайн, високите платформи,
много злато, сребро, брокати и все неща, които се забелязват отдалече.
Като колекциите на Marc Jacobs, Dolce&Gabbana и Louis Vuitton. Защото по време на криза, трябва да си уникален, за да оцелееш.
Но как тази тежка, прекалено натруфена мода и облеклата тип haute couture ще повлияят на продажбите на луксозни стоки?
В момент на криза хората търсят изява на материалното си и социално положение чрез дрехите. Хората предпочитат да си купят нещо екстравагантно и честно казано ненужно, нещо, което реално не е по възможностите им, но ги представя в друга светлина пред околните и приятелите им. Високите марки разчитат точно на това. А именно факта, че потребителите търсят уникалност и нов образ, който могат да си купят с пари. Точно в момент на финансова криза, хората, които са с възможности над средните предпочитат да носят уникални, богати дрехи, които реално да показват кой са и с какво разполагат. Богатите хора искат финансовото им състояние да си личи и точно поради тази причина дизайнерите предлагат точно такива неща, за да задоволят търсенето.
Средната класа пък, или тези, които влагат повече чувство в покупките си и харчат с повече мисъл търсят непреходното в модата. Точно затова друга част от дизайнерите залагат на класиката и вечните силуети. Имена като Balenciaga, Bottega Veneta, Jean Paul Gaultier и Givenchy разчитат на изчистени силуети в колекциите си, като добавят малки уникални елементи към облеклото като акцент. Консуматорите със средни възможности пренебрегват тенденциите и търсят продукти, в които да инвестират. Точно поради тази причина наблюдаваме представянето на класически ризи, вталени сака и прави панталони в черно, бяло, сиво и кафяво. Цветове и кройки, които са вечни и ще са модерни и след 10 сезона.
Финансовата криза неминуемо оказва влияние и върху тенденциите и работата на хората в модната индустрия. Много модни къщи започнаха да залагат на известни имена, на модели със сериозно портфолио и практика. Много модни къщи намалиха персонала си и оставиха само най-добрите си служители. Империята Chanel дори уволни 200 човека от екипа си, което от където и да се погледне си е страшна статистика. Модните къщи намалиха бюджетите си за реклама, заложиха на специалното обслужване и отношение към клиентите си, търсят нови млади дизайнери със свежи идеи…
Световната финансова криза оказва влияние на модата, най-малкото
защото около 30% от населението на земята е свързано пряко или косвено
с този бизнес.
Каквото и да говорим обаче кризата има и своята положителна страна. А
именно, че тя играе ролята на пролетно почистване. Дизайнерите ще
предлагат нови интересни идеи, ще останат най-добрите,
най-качествените, най-перспективните. А какво по-добро от това
най-добрите наистина да бъдат най-добри.