Преди да сте избрали какво да облечете по време на бизнес среща, трябва да отговорите на няколко въпроса:
1. Какво е йерархичното ви място на срещата?
2. Кои са другите участници в срещата?
3. Къде ще се провежда тя?
4. Какви са вашите ангажименти по време на срещата?
5. Какъв е сезонът (зима, лято...)?
След като отговорите на тези въпроси, ще можете точно да прецените какви дрехи да си изберете.Какво е йерархичното ви място на срещата.
Не е прието по-нисшестоящите в йерархичното ниво служители да изпъкват с облеклото си пред висшестоящите. Това правило трябва стриктно да се спазва. Ако не сте начело на преговарящата група, трябва да се съобразите с облеклото на по-висшестоящите представители на вашата фирма, дори и да можете да си позволите по-скъпо облекло.
Защо е толкова важно да се спазва това правило? Защото решенията по време на срещата взeма ръководителят на групата, а той няма да има авторитет пред отсрещната страна, ако не изглежда като "главен" преговарящ.
Подсъзнателно хората възприемат като "главен" този от групата, който изпъква с облеклото и държанието си в групата.Ако решенията се вземат не от най-авторитетно изглеждащия член на групата, отсрещната страна подсъзнателно ще възприеме, че с тях преговаря не много отговорно лице (което може да ги засегне) или, че главният преговарящ се влияе от мнението на екипа си (което ще разклати доверието във взетите от него решения, а това не е изгодно за целия екип).
Ако сте начело на преговарящата група, облеклото ви, съответно, трябва леко да изпъква над това на другите членове на екипа ви. Разликата трябва да бъде забележима, но не и фрапираща. Дори да преговаряте по дънки, вашите дънки трябва да бъдат от някаква "по-специална" марка.
"Изпъкването" се постига не с по-различен, по-крещящ цвят, а с по-скъпо и елегантно облекло и аксесоари. Когато сте единствен преговарящ, вашата роля винаги е "главна".Кои са другите участници в срещатаНяма универсална бизнес среща.
В зависимост от областта, в която работите, на вас ви се налага да преговаряте с различни хора. Има разлика да присъствате на бизнес среща с банкери или да сте член на преговарящата група с представителите на синдикат.С облеклото си вие подчертавате своята принадлежност към определен социален и професионален кръг, но в същото време не бива да "потискате" с облеклото си отсрещната страна.
Изберете си такива дрехи, които бихте сложили за среща с най-голямото си ръководство. Дали това ще бъде костюм или дънки, зависи от сферата, в която работите. Преди да облечете избраните от вас дрехи, направете корекция в зависимост от социалното и професионалното ниво на отсрещната преговаряща група.
Проявете уважение към другия екип, без да губите индивидуалността си. Трябва да сте наясно с обичайното облекло на екипа с който ще преговаряте, за да не изпаднете в положение, когато вие сте по дънки, а отсрещната страна е издокарана със скъпи костюми (или обратното).
Между другото, най-добрият начин психологически да потиснете съпротивата на отсрещната страна (ако целите точно това) е да покажете с облеклото си и с цялостното си държание, че имате по-висок социален статут от опонентите си.
Костюмът винаги остава универсално бизнес облекло, както за мъжете, така и за жените. За жените само бихме могли да препоръчаме да обличат костюми с пола. Психологически мъжете по-добре възприемат жена, облечена с пола, дори и да твърдят обратното (а на една жена ще й е от полза да има едно психологическо оръжие в повече).
Когато имате среща с жена, сложете си костюм с панталон - така тя няма да Ви възприема на подсъзнателно ниво като "съперница". Когато срещата е със смесен екип, при избора на полата или панталона, ориентирайте се по това, кой стои начело на отсрещната преговаряща група.
Къде ще се провежда бизнес срещатаКогато срещата се провежда на "ваша територия", вие имате психологическо предимство пред другата страна. Освен това, най-вероятно знаете къде точно ще седнете или ще застанете. Срещите извън офиса, който познавате, могат да ви изненадат. Например, сложили сте стари обувки, а срещата се провежда на стъклена маса.
Бъдете сигурни, че през цялото време присъстващите ще обръщат повече внимание на вашите обувки, отколкото на това, което казвате. Късите поли са друг потенциален проблем (жените знаят защо).Помислете предварително чантата ви да изглежда достатъчно добре, защото може да ви се наложи да я сложите на много видно място.
Какви са Вашите ангажименти по време на срещатаКогато по време на бизнес среща ви се налага да ставате и, например, да презентирате нещо, обърнете внимание дали можете без да "разваляте" цялата визия на облеклото си, да вдигате ръка или да стоите прав дълго време.
Няма нищо по-неприятно от това, да си сложите нови тесни обувки и да ви се налага през цялата среща да стоите прав.Какъв е сезонът Облеклото ви трябва изцяло да отговаря на сезона. Не е допустимо през зимата да се явите облечени в костюм от пясъчна коприна, дори това да ви е единствен официален костюм. Погрижете се навреме да имате бизнес облекло за всичките сезони.
През лятото това могат да бъдат по-леки костюми от коприна или смесени тъкани. Не се препоръчват чисто ленени или чисто памучни облекла, защото те много се мачкат. Дрехите, дори и в най-голямата жега, трябва да бъдат с дълъг ръкав.
В най-голямата жега за жените е позволен ръкав ѕ, но в никакъв случай къс или без ръкав. Мъжете трябва да са с костюм, като единствено, което могат да си позволят, е ризата с къс ръкав под сакото.През останалите сезони е добре костюмът да бъде от тънка вълна.
Избягвайте плетените дрехи. Не си слагайте ботуши. Дори и в най-големия студ трябва да си носите обувки, с които ще можете да смените дебелите ботуши. Това трябва да стане преди срещата и в никакъв случай в присъствието на отсрещната страна. Можете да го направите, например, в колата по време на пътуването към мястото на бизнес-срещата.
Обувките са универсален начин да имате завършен тоалет, но ако със сигурност знаете, че срещата ще се провежда на много студено място, не се шегувайте със здравето си и си сложете дебели ботуши. Можете да изберете по-къс модел или да ги скриете под панталона.
Що се отнася до конкретните модели и кройки на облеклото, изберете си кройка, която със сигурност отива на вашата фигура. Универсалните цветове са оттенъците на сиво, бордо и бежово (за жените). Не е прието да се слагат шарени дрехи, както и тези, излизащи извън традиционния бизнес стил.
Тази зима тъмните официални костюми са много популярни. Но, препоръчваме да избягвате чисто черен цвят на костюма, стига да не сте погребален агент или сервитьор. По-добре е да си изберете костюм в тъмно-сив, тъмно-лилав, много тъмно-син цвят. Останалото зависи от вкуса ви.